Bra tips!!



image292


Att ha en snygg hud är steget mot att se vackrare ut. Därför ska man försöka ta hand om huden så mycket som möjligt. Här är några Bra tips till att få en fräsch och snygg hud:
  • Först och främst måste huden vara ren från alla möjliga krämer och diverse sminkprodukter.
  • Ett ångbad brukar jag börja med. Detta hjälper att öppna porerna i ansiktet och få ut all smuts som har ansamlats i dem. Har man inget ansiktsångbad apparat så kan man koka lite vatten i en gryta och luta sig så nära det heta vattnet som möjligt under 10-15 minuter med en handduk över för att skapa ett slutet utrymme runt ansiktet.
  • Efter 10-15 minuter har man blivit svettig och röd om ansiktet. Vet man var pormaskerna mest befinner sig, normalt i T-zonen, så kan man lätt pressa ut dem med två små bitar bomullsrondeller. Nu när huden har blivit mjuk och porerna har öppnat sig efter ångbadet blir det lätt pressa ut pormaskerna.
  • Nu kan man bara torka ansiktet och göra det redo för nästa steg, nämligen ansiktsmask. Jag brukar prova allt från naturliga produkter som jag redan har hemma till olika köpta kosmetiska produkter. Med naturliga menar jag olika blandningar som man kan ordna hemma såsom yoghurt och honung, avocadomos eller helt enkelt bara doppa en bomullstuss i mjölk och dra den över ansiktet. Köpta produkter kan vara olika färdiga ansiktsmasker som jag brukar variera emellan. Vissa ger mjuk hud, andra är djuprengörande och tredje kan vara upppiggande. Man ska alltid tänka på att undvika området runt ögonen, det kan man täcka med två tunna skivor gurka, potatis eller två bomullsrondeller doppade i ljummet vatten.
  • Näst sista steget brukar vara en peeling för att avlägsna det allra sista som har fastnat. Jag föredrar peeling med aprikoskärnor i, den är fuktig och ger ett otroligt lyster. Peeling ska appliceras på fuktigt ansikte och masseras in med runda rörelser och även där måste man undvika ögonkonturen. Sedan sköljs ansiktet ordentligt med ljummet vatten. Torka aldrig ansiktet med snabba upp och ner rörelser, detta kan slita och skada ansiktshuden, använd istället en mjuk handduk, tryck den bara lätt mot det blöta ansiktet med hjälp av fingertopparna och låt handduken suga till sig allt vatten.
  • Slutligen ska ansiktet smörjas in i ett tunt lager av den vanliga fuktgivande krämen som man normalt använder. Helst ska man inte smörja in direkt utan efter en stund så att ansiktshuden hinner andas efter all behandling.

Kommentarer
Postat av: Anna Lindahl

ÅÅÅ va fin bakgrunden är och vilket HÄRLIGT TIPS du gett oss alla. Skall testa nån gång..jag skall ta mig tiden, enkla o super bra tips gumman. Har jag aldrig tänkt på med ångebad, vet att det är bra men har aldrig tänkt på att göra det...o alla kan ju göra detta hemma!!!
hihi...puss på min söta-A

2007-09-05 @ 13:05:40
URL: http://enoka.mikamusik.se
Postat av: AmandaB

Bra tips! :)

2007-09-05 @ 20:17:45
URL: http://amandabacktorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0